- 021
- Een copy/paste decenniumTypologie in het werk van OMA
- Abstract
- In 1989 vond volgens Matteo Kuijpers een
omslag plaats in het werk van OMA. In het
eerste decennium van Koolhaas’ ontwerppraktijk
kopieerde hij ontwerpen van de
avant-garde uit de vroege twintigste eeuw.
Deze projecten werden als montagestukken
uit hun oorspronkelijke context gehaald en
ingezet voor een nieuw ontwerp. De projecten
voor het Sea Trade Center in Zeebrugge,
de Très Grande Bibliothèque in Parijs en het
Zentrum für Kunst und Medientechnologie
in Karlsruhe luidden een periode in van typologische
vernieuwing: niet langer werden
voorbeelden uit de recente geschiedenis
gekopieerd, maar de ontwerpen zelf zouden
een voorbeeld stellen. Het copy/paste-decennium
was voorbij.
- Citation
- Kuijpers, M. (2015). Een copy/paste decennium. Typologie in het werk van OMA. OMA. De eerste tien jaar, OASE, (94), 21–25. Retrieved from https://www.oasejournal.nl/nl/Issues/94/ACopyPasteDecade
Download PDF (384 KB)
- Kernredactie
- Christophe Van Gerrewey, Véronique Patteeuw
- Vormgeving
- Karel Martens, Aagje Martens
- april 2015
- Engelse/Nederlands
- Paperback/Geïllustreerd (zw/w)
- 170 × 240 mm
- Bestel dit nummerals hard copy of ebook
- ISSN0169-6238
- ISBN978-94-6208-204-5
- © nai010 uitgevers, 2015
- Subsidising institutions
- Technische Universiteit DelftTechnische Universiteit EindhovenTeam Vlaams BouwmeesterUniversiteit Gent