- 054
- De afwezigheid van interieur
- Abstract
- Met het ontwerpen van interieurs hield OMA
zich in de jaren 1980 niet bezig. Aslı Çiçek
beschrijft hoe het project voor de Très
Grande Bibliothèque in Parijs uit 1989 tot
stand kwam zonder perspectieven of interieurbeelden,
iets wat vandaag onvoorstelbaar
is. Het interieur werd ingezet als onderdeel
van een strategie in plaats van als een
aan de gebruiker aangepaste, ruimtelijke
ingreep. Ook in andere projecten was dat
het geval. Het uitgevoerde ontwerp voor het
interieur van reclamebureau Lintas (1984)
toont bijvoorbeeld een interesse in het organiseren
van het interieur, eerder dan in het
vormgeven of aankleden ervan. Het vroege
werk van OMA stelt de benadering van het
interieur ter discussie, wat zelfs kan uitlopen
op de afwezigheid ervan.
- Citation
- Çiçek, A. (2015). De afwezigheid van interieur. OMA. De eerste tien jaar, OASE, (94), 54–59. Retrieved from https://www.oasejournal.nl/nl/Issues/94/TheAbsenceOfInterior
Download PDF (572 KB)
- Kernredactie
- Christophe Van Gerrewey, Véronique Patteeuw
- Vormgeving
- Karel Martens, Aagje Martens
- april 2015
- Engelse/Nederlands
- Paperback/Geïllustreerd (zw/w)
- 170 × 240 mm
- Bestel dit nummerals hard copy of ebook
- ISSN0169-6238
- ISBN978-94-6208-204-5
- © nai010 uitgevers, 2015
- Subsidising institutions
- Technische Universiteit DelftTechnische Universiteit EindhovenTeam Vlaams BouwmeesterUniversiteit Gent