- 023
- Multidisciplinariteit Een korte geschiedenis van UP1 (19681984)
- Abstract
- In Frankrijk wordt ‘mei 68’ beschouwd als het moment waarop het architectuuronderwijs werd gedeconstrueerd en heruitgevonden. Volgend op de stakingen en de sluiting van de architectuurafdeling van de École des Beaux Arts, werden Unités Pédagogiques (UPs, onderwijseenheden) opgericht om architectuur te herdefiniëren en tot een legitieme academische discipline te maken, niet gebaseerd op artistieke willekeur maar op kennis. In dit artikel wordt de multidisciplinaire aanpak van UP1 onderzocht.
- Citation
- Dadour, S., & Pommier, J. (2019). Multidisciplinariteit . Een korte geschiedenis van UP1 (19681984). Scholen & docenten. De opleiding tot architect in Europa, OASE, (102), 23–27. Retrieved from https://www.oasejournal.nl/nl/Issues/102/Multidisciplinarity
Download PDF (159 KB)
- Kernredactie
- Christophe Van Gerrewey, David Peleman, Bart Decroos
- Redactie
- Tom Avermaete, Asli Cicek, Bart Decroos, Jantje Engels, Christoph Grafe, Sereh Mandias, Bruno Notteboom, David Peleman, Hans Teerds, Christophe Van Gerrewey
- Auteurs
- Mounir Ayoub, Joseph Bedford, Stéphanie Dadour, Isabelle Doucet, Pauline Fockedey, Vanessa Lacaille, Eléonore Marantz, Juliette Pommier, Lara Schrijver, Peter Swinnen, Martino Tattara, Francesco Zuddas
- Vormgeving
- Karel Martens, Aagje Martens
- maart 2019
- Engelse/Nederlands
- Paperback/Geïllustreerd (zw/w)
- 170 × 240 mm
- Bestel dit nummerals hard copy of ebook
- ISBN978-94-6208-485-8
- © nai010, 2019
- Subsidising institutions
- Stimuleringsfonds Creatieve Industrie