• 062
        • Lessen trekken uit het pedagogische project van Aldo Rossi

        Abstract
        Aldo Rossi gaf zijn leven lang les aan verschillende scholen. Zijn onderwijs tussen 1968 en 1975 was baanbrekend om redenen die vandaag relevant blijven. Het was gebaseerd op de idee van de klas als een ruimte waarin docent, assistenten en studenten onderzoek ontwikkelen. Voor Rossi werd onderwijs fundamenteel verbonden met de definitie van een wetenschappelijke aanpak van de discipline, door middel van collectieve onderzoeksactiviteiten waarbij de analyse van de (historische) stad centraal staat.
          1. 062
          2. 063
          1. 064
          2. 065
          1. 066
          2. 067
          1. 068
          2. 069
          1. 070
        Citation
        Tattara, M. (2019). Lessen trekken uit het pedagogische project van Aldo Rossi. Scholen & docenten. De opleiding tot architect in Europa, OASE, (102), 62–66. Retrieved from https://www.oasejournal.nl/nl/Issues/102/DrawingLessons

        Download PDF (224 KB)

          1. 062
          2. 063
          1. 064
          2. 065
          1. 066
          2. 067
          1. 068
          2. 069
          1. 070
    1. 06/10/2024
      Oproep voor deelname

      Geert Bekaert-prijs voor architectuurkritiek

      Lees meer

    2. 21/11/2023
      call for conversations OASE 118

      Rationalisme herzien

      Deze Call is uitgeschreven door Justin Agyin, Bart Decroos, Christoph Grafe. De deadline is 17 december 2023.

      Lees meer

    3. 11/11/2023
      call for abstracts OASE 119

      Boekbesprekingen
      Van woorden naar gebouwen
      In dit nummer van OASE wordt aan de hand van casestudies de geschiedenis van de architectural book review geschetst. Deze Call is uitgeschreven door Christophe Van Gerrewey en Hans Teerds. De deadline is 20 december 2023.

      Lees meer

    4. 06/03/2023
      BK Talks op 16 maart 2023 over 'Design with Soil: Urbanizing the living surface'

      Op 16 maart 2023 organiseert de TU Delft een debat geïnspireerd op OASE 110.

      Lees meer

    5. 21/02/2023
      Call for abstracts OASE 117. Het dorp doorgelicht

      Lees meer

    6. 31/01/2023
      Nu verkrijgbaar: OASE 113. Auteurschap

      Wat betekent de ‘eigendom’ van een auteur van een project precies? En bestaat dit gevoel van eigendom nog steeds in de hedendaagse architectuurcultuur? Naast het concept van het individuele singuliere auteurschap treden ook andere meer open vormen van samenwerking en co-creatie.

      Lees meer

    7. 02/12/2022
      Presentatie OASE 112 op 8 december 2022 in Rotterdam, NL

      Lees meer

    8. 24/11/2022
      Call for Abstracts OASE 116
      1. Carmen Portinho in front of the Museum of Modern Art in Rio de Janeiro (source: Wikimedia Commons)

      ‘The Architect as Public Instellectual’
      Deadline: 23-12-2022

      Lees meer

    9. 15/10/2022
      Nu verkrijgbaar: OASE 112. Ecologie & Esthetiek

      Aan de hand van een reeks concrete projecten, onderzoeken de bijdragen in dit nummer het spanningsveld tussen architectonische esthetiek en kwesties inzake energie, technologie en materialiteit. Ecologische praktijken in de architectuur moeten niet alleen effectief zijn in het aandragen van oplossingen, maar brengen onvermijdelijk ook vragen mee over schoonheid, affectie, zowel als perceptie.

      Lees meer

    10. 23/05/2022
      Call for Abstracts OASE #115. Interferences: Migrating Practices in Europe

      Call for Abstracts OASE #115 about “Interferences: Migrating Practices in Europe”, written by Justin Agyin, Kornelia Dimitrova, Christoph Grafe and Bernard Colenbrander. Deadline is June 19, 2022. Read the full text of the OASE #115 Call for Abstracts in the PDF.



      Lees meer

    11. Meer nieuws …