- 012
- Landschap op de televisie
- Abstract
Aan de hand van drie televisieprogramma’s: The making of the English Landscape (Groot- Brittannië, 1973), Vlaanderen in Vogelvlucht (België, 1976) en Nederland van boven (Nederland, 2011-2013) onderzoekt deze tekst op welke manier landschap via het medium televisie in de openbaarheid werd gebracht. We gaan hierbij uit van de vooronderstelling dat zowel de maker als de kijker zich begeeft in een constellatie waarbij niet enkel het landschap wordt getoond, maar onze relatie tot het land en tot elkaar wordt geijkt/herijkt. Televisie als massamedium speelt hierbij een belangrijke rol in de constructie van een nationale identiteit. Na een close reading van de drie programma’s volgt een reflectie over hoe televisie zich verhoudt tot de publieke sfeer, vanuit de vaststelling dat deze relatie steeds problematischer dreigt te worden in een tijdperk waarin de media opschuiven richting entertainment en consumptie.
- Citation
- Notteboom, B. (2014). Landschap op de televisie. Landschap publiek maken . publiek landschap maken, OASE, (93), 12–25. Retrieved from https://www.oasejournal.nl/nl/Issues/93/LandscapeOnTelevision
Download PDF (698 KB)
- Kernredactie
- Michiel Dehaene, Bruno Notteboom, Hans Teerds
- Vormgeving
- Karel Martens & Aagjes Martens
- december 2014
- Engelse/Nederlands
- Paperback/Geïllustreerd (zw/w)
- 170 × 240 mm
- Bestel dit nummerals hard copy of ebook
- ISBN978-94-6208-152-9
- © nai010 uitgevers, 2014
- Subsidising institutions
- Technische Universiteit Delft
Technische Universiteit Eindhoven
Universiteit Gent
Team Vlaams Bouwmeester
Stimuleringsfonds Creatieve Industrie