- 012
- Orde en geheugenDe verbeelding van Gent rond 1900
- Abstract
- Het werk van fotograaf Edmond Sacré (1851–1921) wordt in deze tekst als uitgangspunt genomen om de beeldvorming van de Belgische stad Gent te analyseren. Rond 1900 koppelde deze stad de ruimtelijke ordening, in de vorm van stedenbouwkundige ingrepen, aan een visuele ordening aan de hand van beelden in allerhande publicaties. Deze ordening van het beeld van de stad en haar inwoners hing nauw samen met de opkomst van de petite bourgeoisie. Een duidelijk leesbaar en beheersbaar beeld van de stad werd een instrument in sociale positionering en moest tevens antwoord bieden op de vervreemding en sociale onrust die de overgang naar een industriële stad met zich mee bracht. Een uitgekiend stedelijk decor, gepromoot door de intensieve city marketing van de Gentse Wereldtentoonstelling van 1913, verankerde het beeld van een kleine, historische stad in het collectief geheugen en vormde daarmee een tegenwicht aan de schaalvergroting van de stad.
- Citation
- Notteboom, B. (2013). Orde en geheugen. De verbeelding van Gent rond 1900. Medium. Beelden van de middelgrote stad, OASE, (89), 12–19. Retrieved from https://www.oasejournal.nl/nl/Issues/89/OrderAndMemory
Download PDF (7,15 MB)
- Kernredactie
- Bruno Notteboom, Klaske Havik, Michiel Dehaene
- Vormgeving
- Christof Nüssli, Karel Martens, Werkplaats Typografie
- februari 2013
- Engelse/Nederlands
- Paperback/Geïllustreerd (zw/w)
- 170 × 240 mm
- Bestel dit nummerals hard copy of ebook
- ISSN0169–6238
- ISBN978-94-6208-015-7
- © , 2013
- Subsidising institutions
- Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, Rotterdam