- 105
- De rivier en de veerbootAlan Colquhoun's 'Typology and Design Methods'
- Abstract
- De misschien wel bekendste tekst van Colquhoun, ‘Typology and Design Methods’ (1967) is een meanderende tekst, stelt de Nederlandse architect Michiel Riedijk in zijn bijdrage. Colquhoun zoekt naar de relatie tussen vorm en betekenis in de architectuur, een thema dat tegenwoordig onbesproken blijft. Juist daarom acht Riedijk de tekst vandaag de dag nog relevant. Riedijk leest de tekst tegen de achtergrond van het debat enkele jaren na de publicatie van ‘Typology and Design Methods’, waarbij er twee uitersten werden verdedigd. Enerzijds werd architectuur opgevat als een talig systeem, waarbij perceptie buiten beeld blijft, terwijl anderzijds de betekenis van de vorm werd losgeweekt door deze puur aan decoratie te verbinden. Een tussenpositie wordt ingenomen door de Duitse architect O.M. Ungers, die stelt dat de relatie tussen vorm en betekenis in architectuur gelaagd en ambigu is. Riedijk stelt dat Ungers op deze manier de culturele dilemma’s die Colquhoun in zijn tekst schetst weet te omzeilen.
- Citation
- Riedijk, M. (2012). De rivier en de veerboot. Alan Colquhoun's 'Typology and Design Methods'. Alan Colquhoun. Architect, Historicus, Criticus, OASE, (87), 105–109. Retrieved from https://oasejournal.nl/nl/Issues/87/TheRiverAndTheFerry
Download PDF (442 KB)
- Kernredactie
- Christoph Grafe, Hans Teerds, Tom Avermaete
- Vormgeving
- Ine Meganck, Karel Martens, Werkplaats Typografie
- augustus 2012
- Engelse/Nederlands
- Paperback/Geïllustreerd (zw/w)
- 170 × 240 mm
- Bestel dit nummerals hard copy of ebook
- ISSN0169 – 6238
- ISBN978-90-5662-855-0
- © , 2012
- Subsidising institutions
- Stimuleringsfonds voor Architectuur