- 113
- Na de avant-garde
- Abstract
- De Belgische architect Paul Vermeulen vergelijkt in zijn bijdrage Colquhoun’s kritische bespreking van het Centre Pompidou in Parijs, de tekst ‘Plateau Beaubourg’ (1977), met de tekst ‘Beaubourg or The Planes of Immanence’ van Harvard-professor Architectural History and Critique Sanford Kwinter. Door beide teksten te vergelijken kan Vermeulen de methodiek en argumentatie van Colquhoun belichten. Waar Kwinter zijn tekst filosofisch insteekt en met name geinteresseerd is in het gebouw als verbeelding van de Zeitgeist, zet Colquhoun in op het object zelf. Hij weekt het los uit de gebruikelijke functionalistische interpretatie, en plaatst het in het kader van alternatieve stromingen. Dat stelt hem in staat kritische thema’s die een grote rol spelen in het eigentijdse debat over stedelijke architectuur, zoals ‘schaalvergroting’ en ‘betekenisverarming’, te introduceren.
- Citation
- Vermeulen, P. (2012). Na de avant-garde. Alan Colquhoun. Architect, Historicus, Criticus, OASE, (87), 113–116. Retrieved from https://oasejournal.nl/nl/Issues/87/AfterTheAvant-Garde
Download PDF (276 KB)
- Kernredactie
- Christoph Grafe, Hans Teerds, Tom Avermaete
- Vormgeving
- Ine Meganck, Karel Martens, Werkplaats Typografie
- augustus 2012
- Engelse/Nederlands
- Paperback/Geïllustreerd (zw/w)
- 170 × 240 mm
- Bestel dit nummerals hard copy of ebook
- ISSN0169 – 6238
- ISBN978-90-5662-855-0
- © , 2012
- Subsidising institutions
- Stimuleringsfonds voor Architectuur