• OASE 72
        • Terug naar school
        • 2007

        Abstract
        Nadat zowel in Nederland als in Vlaanderen het schoolprogramma in architectuurkringen jarenlang stiefmoederlijk is behandeld, wordt de vraag naar de betekenis van schoolarchitectuur vandaag opnieuw gesteld. De redenen voor deze hernieuwde belangstelling zijn onder meer te vinden in de verandering van de ontwerpopgave: zo stelt de huidige informatiemaatschappij nieuwe eisen aan het onderwijs, wordt de school steeds meer geïnfiltreerd door ‘buitenschoolse’ functies en vervagen ideologische en pedagogische tegenstellingen om plaats te maken voor een opvatting van de school als op het individu gerichte ‘leeromgeving’. Deze OASE wil nagaan hoe architecten strategisch (kunnen)opereren binnen deze nieuwe condities. Het toont projecten die een geëngageerde omgang met de hedendaagse schoolproblematiek illustreren en laat verder ook architecten aan het woord die op een proactieve manier trachten in te grijpen op het scholenbouwbeleid. Deze actuele benaderingen worden afgewisseld met een aantal bijdragen die via onder meer via een aandachtige lectuur van plannen en beelden van (historische) schoolprojecten (soms onvermoede) relaties blootleggen tussen ontwerp, programma, representatie en ideologie die voor een kritische reflectie op de actuele scholenbouw relevant zijn. OASE 72 presenteert recente schoolprojecten van Architettura, Jeroen Geurst, Maccreanor & Lavington, ssa/xx, Theo Kupers, Ton Venhoeven, Onix, Herman Hertzberger en Wim Cuyvers en laat architecten aan het woord die op een proactieve manier trachten in te grijpen in het scholenbouwbeleid in Vlaanderen en Nederland (SMaR, Wimby!). Deze actuele praktijkbenaderingen worden gekaderd door enkele beschouwende bijdragen waarin ook minder recente schoolarchitectuur aan bod komt en die via plan- en/of discoursanalyse kritische vragen opwerpen met een relevantie voor de actuele scholenbouw.
        •  
        • Jeroen Geurst
        •  
        • Gerard Maccreanor
    1. 23/10/2024
      Call for Abstracts OASE 122
      1. image: Jonathan Andrew

      Ecologische pedagogieën / Uitgeschreven door Janna Bystrykh, Bart Decroos, Jantje Engels, Sereh Mandias, Elsbeth Ronner / Deadline: 1 december 2024

      Lees meer

    2. 06/10/2024
      Oproep voor deelname

      Geert Bekaert-prijs voor architectuurkritiek

      Lees meer

    3. 21/11/2023
      call for conversations OASE 118

      Rationalisme herzien

      Deze Call is uitgeschreven door Justin Agyin, Bart Decroos, Christoph Grafe. De deadline is 17 december 2023.

      Lees meer

    4. 11/11/2023
      call for abstracts OASE 119

      Boekbesprekingen
      Van woorden naar gebouwen
      In dit nummer van OASE wordt aan de hand van casestudies de geschiedenis van de architectural book review geschetst. Deze Call is uitgeschreven door Christophe Van Gerrewey en Hans Teerds. De deadline is 20 december 2023.

      Lees meer

    5. 06/03/2023
      BK Talks op 16 maart 2023 over 'Design with Soil: Urbanizing the living surface'

      Op 16 maart 2023 organiseert de TU Delft een debat geïnspireerd op OASE 110.

      Lees meer

    6. 21/02/2023
      Call for abstracts OASE 117. Het dorp doorgelicht

      Lees meer

    7. 31/01/2023
      Nu verkrijgbaar: OASE 113. Auteurschap

      Wat betekent de ‘eigendom’ van een auteur van een project precies? En bestaat dit gevoel van eigendom nog steeds in de hedendaagse architectuurcultuur? Naast het concept van het individuele singuliere auteurschap treden ook andere meer open vormen van samenwerking en co-creatie.

      Lees meer

    8. 02/12/2022
      Presentatie OASE 112 op 8 december 2022 in Rotterdam, NL

      Lees meer

    9. 24/11/2022
      Call for Abstracts OASE 116
      1. Carmen Portinho in front of the Museum of Modern Art in Rio de Janeiro (source: Wikimedia Commons)

      ‘The Architect as Public Instellectual’
      Deadline: 23-12-2022

      Lees meer

    10. 15/10/2022
      Nu verkrijgbaar: OASE 112. Ecologie & Esthetiek

      Aan de hand van een reeks concrete projecten, onderzoeken de bijdragen in dit nummer het spanningsveld tussen architectonische esthetiek en kwesties inzake energie, technologie en materialiteit. Ecologische praktijken in de architectuur moeten niet alleen effectief zijn in het aandragen van oplossingen, maar brengen onvermijdelijk ook vragen mee over schoonheid, affectie, zowel als perceptie.

      Lees meer

    11. Meer nieuws …