Sami Rintala is architect en kunstenaar. Sinds zijn architectuurstudie in Helsinki ( Finland) heeft hij vele projecten op zijn naam staan. Met architectenbureau Casagrande & Rintala, produceerde hij een serie opvallende architectonische installaties over de hele wereld. In 2008 startte Rintala met IJslandse architect Dagur Eggertsson een nieuw bureau: Rintala Eggertsson Architects gevestigd in Oslo en Bodø (Noorwegen). Belangrijk onderdeel van Rintala’s werk is het geven van onderwijs en lezingen aan verschillende kunst-en architectuur opleidingen. Hij geeft meestal les in de vorm van workshops, waar de studenten vaak worden uitgedaagd om de te participeren in het vormgeven van de menselijke leefomgeving binnen een realistische 1:1 situatie. Rintala’s werk streeft naar een gelaagde interpretatie van de fysieke, mentale en poëtische bronnen van de locatie.
Ecologische pedagogieën / Uitgeschreven door Janna Bystrykh, Bart Decroos, Jantje Engels, Sereh Mandias, Elsbeth Ronner / Deadline: 1 december 2024
Geert Bekaert-prijs voor architectuurkritiek
Boekbesprekingen
Van woorden naar gebouwen
In dit nummer van OASE wordt aan de
hand van casestudies de geschiedenis van de architectural book review geschetst.
Deze Call is uitgeschreven door Christophe Van Gerrewey en Hans Teerds. De deadline is 20 december 2023.
Op 16 maart 2023 organiseert de TU Delft een debat geïnspireerd op OASE 110.
Wat betekent de ‘eigendom’ van een auteur van een project precies? En
bestaat dit gevoel van eigendom nog steeds in de hedendaagse
architectuurcultuur? Naast het concept van het individuele singuliere
auteurschap treden ook andere meer open vormen van samenwerking en
co-creatie.
‘The Architect as Public Instellectual’
Deadline: 23-12-2022
Aan de hand van een reeks concrete
projecten, onderzoeken de bijdragen in dit nummer het spanningsveld
tussen architectonische esthetiek en kwesties inzake energie,
technologie en materialiteit. Ecologische praktijken in de architectuur
moeten niet alleen effectief zijn in het aandragen van oplossingen, maar
brengen onvermijdelijk ook vragen mee over schoonheid, affectie, zowel
als perceptie.